Populär på Variety

Det betyder ingenting om det inte är så bling i Baz Luhrmanns ”The Great Gatsby”,”som kommer sex månader efter det ursprungligen planerade premiärdatumet i december, men som ändå har något av en uppklädd semesterkänsla, som Macy’s Thanksgiving Day Parade iscensatt av Liberace. Det kommer inte som någon överraskning att den australiensiska författaren bakom de pråliga, mer-är-mer-spektaklarna ”Moulin Rouge” och ”Australia” har levererat en ”Gatsby” mindre i F. Scott Fitzgeralds romanens anda än i sin eponymiska antihjältes – en man som tror att ett överflöd av juveler kommer att hjälpa honom att vinna hjärtat hos den enda sak som han inte kan köpa för sina pengar. Biografpubliken kan visa sig vara lika nyckfull och svårfångad som Daisy Buchanan, men man kan slå vad om att en stjärnspäckad skådespelare (och ett soundtrack) och ett rent nyfikenhetsvärde kommer att ge denna Warner/Roadshow-samproduktion de bästa siffrorna i Luhrmanns karriär (ett rekord som för närvarande innehas av ”Australia” med 211 miljoner dollar), även om det inte räcker till för att rättfärdiga den förmodade budgeten på 127 miljoner dollar.

Likt den blinkande gröna fyren i slutet av Daisys brygga – så nära och ändå så långt borta – har Fitzgeralds mästerverk av amerikansk litteratur varit en sirenesignal för filmskapare ända sedan det publicerades 1925. Den första stumfilmsfilmatiseringen kom bara ett år senare (och är nu, som så många filmer från den tiden, troligen försvunnen), med efterföljande versioner 1949 (omgjord till en film noir), 1974 (den mest kända, med Robert Redford och Mia Farrow) och för kabel-tv 2000. Den sällan inkluderade filmen ingår sällan i de officiella ”Gatsby”-förteckningarna, men 2002 års ganska märkliga ”G” hittade en analog för Fitzgeralds jazzålder i den samtida musikens hiphop-elit, långt innan Luhrmann såg det som lämpligt att värva Shawn ”Jay-Z” Carter som medarbetare på filmens glatt anakronistiska soundtrack. Men ingen har ännu knäckt ”Gatsby” på film så genialt som teaterkompaniet Elevator Repair Service gjorde i sin sceniska adaption ”Gatz” från 2010, som bygger på en skådespelares oavkortade recitation av romanen från pärm till pärm.

Ta del av vår omröstning

Det sägs ofta att bra böcker ger sämre filmer och tvärtom, men det finns något speciellt med ”Gatsby” som tycks trotsa filmduken. När den omvandlas till voiceover blir Nick Carraways (här spelad av Tobey Maguire) löpande berättelse i första person stiliserad och torr (förmodligen ett problem som den stumma versionen undvek). Fitzgeralds vackert använda symboler och tecken blir blyhaltiga av förebud: det gröna ljuset, den gula bilen, berget av skräddarsydda skjortor, den oanvända poolen och de ständigt vaksamma ögonen som stirrar ut från reklamskylten för en företagsam ögonläkare i Queens. Med Luhrmann vid rodret är dessa anordningar större och mer bokstavliga än någonsin, tills de börjar likna de höga monoliterna i ”2001”.

Att anklaga Luhrmann (som också skrev manus tillsammans med Craig Pearce, som ofta samarbetar med honom) för att överdriva är förstås lite som att anklaga en leopard för hans fläckar. Det här är hans ”Gatsby” genom och genom, och som med alla sådana här carte-blanche-extravaganser (som blir alltmer sällsynta i denna försiktiga Hollywood-ålder) utstrålar den en obestridlig fascination – åtminstone för en stund. I anteckningarna till sin oavslutade sista roman, ”The Last Tycoon”, skrev Fitzgerald som bekant att ”handling är karaktär”, men för Luhrmann är handling produktionsdesign, frisyrer, Prada-klänningar och svepande, virvlande, CGI-förstärkta kamerarörelser som ger mer fågelperspektiv över Long Island (i själva verket Fox Studios i Sydney) än vad ”The Hobbit” gjorde över Midgård. Man kan hävda att filmen når sin orgiastiska höjdpunkt efter 30 minuter, när Gatsby själv (Leonardo DiCaprio) avslöjas för första gången, tillsammans med en explosion av fyrverkerier och ett utbrott av Gershwin på soundtracket. Vart kan man egentligen ta vägen därifrån?

FOTOS: ”The Great Gatsby” premiär: Men åh, vad Luhrmann försöker. Tillsammans med filmfotografen Simon Duggan släpper han loss alla manipulationer han kan komma på – sepia flashbacks, smash zoomar, delade skärmar, överlagringar, tidstypiskt nyhetsmaterial, nytt material som degraderats för att likna tidstypiskt nyhetsmaterial – allt detta kommer till dig i tre steroskopiska dimensioner. Endast ibland verkar stilen vara ett faktiskt svar på texten snarare än en visuell cirkus som verkar oberoende av den. I ett av filmens mer slående avsnitt blir Carraways berömda iakttagelse att han känner sig på en gång ”inom och utanför, samtidigt förtrollad och frånstött” en lyrisk mosaik av gemensamma New York-upplevelser. Mindre effektivt låter Luhrmann hela meningar från romanen skrivas ut på skärmen – ett knep som förklaras av en inramning där Carraway befinner sig på ett sanatorium och berättar om Gatsby för en fängslad psykolog (Jack Thompson) som uppmuntrar honom att skriva ner berättelsen.

Vad Luhrmann fattar ännu mindre än tidigare adaptörer av berättelsen är att Fitzgerald via sin surrogat Carraway erbjöd en ögonvittnesskildring av det amerikanska imperiets nedgång, inte en inbjudan till balen. Men Luhrmann identifierar sig mycket starkare med Gatsby än han gör med Nick, och i stället för att vara en tragisk figur som går under av sin falska optimism och obesvarade längtan, blir karaktären ett föremål för avund – någon vars eleganta herrgård och mode skulle vara väldigt trevligt att kalla sin egen. Så champagnen flödar som monsunregn och de vilda festerna dånar. Vem bryr sig om man är dömd att möta ett för tidigt slut, så länge man går ut och ser fantastisk ut?

Alla ser ut som de ska i denna ”Gatsby”, inte minst DiCaprio och Carey Mulligan (som Daisy), men under de år som gått sedan hans nyskapande, modernt klädda ”Romeo + Julia”, där stilen fortfarande var i ungefär lika stor balans som substansen, har Luhrmann blivit mindre intresserad av prestationer än av konstnärliga poseringar. Med jämna mellanrum, som av en slump, sticker något som liknar äkta känslor upp genom filmens välskötta yta, som när Gatsby berättar om sitt första möte med Daisy och hans ansikte lyser upp av det barnsliga hopp som så fascinerar Nick om honom. Oftast känns ”Gatsby” som en väl inövad klassiker där skådespelarna säger sina repliker skickligt, men utan någon urskiljbar känsla bakom dem. Filmens i särklass livligaste insatser kommer från två skådespelare som bara har några få minuters filmtid mellan sig: den smidiga, långbenta nykomlingen Elizabeth Debicki som det pratglada golfproffset Jordan Baker och, i en enda scen som markerar hans försenade Hollywooddebut, Bollywoodsuperstjärnan Amitabh Bachchan som den flamboyanta judiska ”gambler” Meyer Wolfsheim.

Under de jämnt fulländade tekniska bidragen utmärker sig Luhrmanns producentfru Catherine Martin (som redan vunnit en dubbel Oscar för ”Moulin Rouge”) återigen för sin produktions- och kostymdesign.

Filmstilar:

Lämna ett svar