Michael C. Hall’s Britse accent is slechts een van de verschillende dingen die interessant uit zijn in Harlan Coben’s nieuwe Netflix voorstedelijke suspense drama.

Denk je dat Michael C. Hall weet dat mensen daadwerkelijk Netflix kunnen kijken? Het voelt alsof de terecht geprezen Six Feet Under en Dexter-ster de streaminggigant behandelt als een zwarte doos indie-theater waar hij bucketlist-items kan afvinken zoals “Speel JFK” of “Praat met een grappig Brits accent” zonder dat iemand het ooit ziet.

We zien je, Michael C. Hall!

Tenminste Hall’s afleidende draai als Kennedy was slechts een klein stukje van een enkele overreikende aflevering in het anders consistente tweede seizoen van The Crown.

In Netflix’s aankomende thriller Safe is Hall een primair verkoopargument, en het is onmogelijk om naar hem te luisteren als hij “privacy” of “uni” zegt in een fatsoenlijk Brits accent zonder de concentratie te verliezen voor de volgende twee of drie regels dialoog. Hall’s accent, redelijk consistent en toch zelden geloofwaardig, is een van de vele dingen op Safe die scheef zijn en, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik niet kan zeggen of het opzettelijk is, hoewel het niet bijzonder bevredigend is, of gewoon slecht.

De acht afleveringen tellende serie, gemaakt door de Amerikaanse romanschrijver Harlan Coben, past in verschillende beproefde tv-genres, te beginnen met het verhaal van een rustige buitenwijk waarin achter elke zorgvuldig gemanicuurde heg of ongerept afgeroomd zwembad een etterend geheim schuilt. In dit geval is het een omheinde gemeenschap en, in de openingscredits, is de titel van de show geschreven in het strenge metalen hek dat bewoners de illusie van veiligheid biedt.

Hall speelt Tom, een kinderchirurg die nog steeds rouwt om de dood van zijn vrouw en worstelt om zich te verhouden tot zijn twee dochters, met name rebelse tiener Jenny (Amy James-Kelly). Wanneer Jenny naar een razend feest gaat en nooit meer terugkomt, wordt Tom gedwongen om amateur gumshoe te worden in een mysterie waarin iedereen, inclusief zijn beste vriend Pete (Marc Warren) en zijn verschillende schijnbaar goede buren, een verdachte kunnen zijn. Helpen bij het onderzoek zijn Tom’s nieuwe vriendin Sophie (Amanda Abbington), een lokale detective, en de onvoorbereide nieuwste onderzoeker Emma (Hannah Arterton), een transfer uit de grote stad.

Opnieuw is de opzet hier dat Tom in een enclave woont die is gebouwd voor het uitdrukkelijke doel van veiligheid, met camera’s verspreid over zowel bescherming en om geheimen te ontkennen, en toch verbergt iedereen met wie hij in contact komt een geheim. Sommige van de geheimen zijn klein, zoals het koppel dat vermijdt hun kinderen te vertellen dat ze na het schooljaar gaan scheiden. Er is ook een ontluikend seksschandaal op de plaatselijke school, en dan is er een dood lichaam.

Coben is de gecrediteerde bedenker van de serie, maar de twee afleveringen die naar critici zijn gestuurd, zijn geschreven door Danny Brocklehurst (Shameless) en geregisseerd door Daniel Nettheim (Dance Academy), en ze erkennen vermoedelijk allemaal dat ze geen nieuw terrein betreden. Het is een genre dat opgefrist kan worden door de extremen van de geheimen, door een scherpzinnige sociologische kritiek van een soort, door een overdreven satirische inslag. Safe heeft geen van die dingen. Het is niet overweldigend schokkend, scherpzinnig of grappig. Wat het kijkbaar houdt is het gevoel van onbehagen of misschien inconsistentie.

Hall’s prestatie is een beetje off. Zijn Britse accent voelt alsof het bijna een goocheltruc zou kunnen zijn, de afleiding van de intensiteit van zijn bezorgdheid en vragen over wat Tom aan het doen was toen zijn vrouw stierf. Zou Tom een Russische spion of een vermomde undercover Amerikaan blijken te zijn? Waarschijnlijk niet. Maar ik ben nieuwsgierig.

De weergave van tieners is een beetje off. De show voelt aan alsof iemand 10 jaar geleden een nieuwsbericht over “losgeslagen kinderen” heeft gezien en niets heeft gedaan om hun gedrag te veranderen. Het feest waar Jenny naartoe gaat komt bijna uit een John Hughes-film, en het gebruik van sociale media en sms’jes door de jonge personages is hopeloos ouderwets. Zijn dit struikelblokken of aanwijzingen? Ik ben benieuwd.

De hele toon is een beetje vreemd. Afgezien van het accent, Tom’s bezorgdheid is recht voor z’n raap. De dreiging van een leraar-student affaire wordt behandeld met Lifetime-stijl melodrama. Het eerder genoemde lichaam moet worden opgeruimd, en dat subplot gaat bijna over in klucht. Tom’s onderzoek leidt hem van het ene personage naar het andere dat in praktische blokletters wordt geïntroduceerd als POTENTIELE SUSPECT op een manier die bijna een parodie op een mysteriegenre zou kunnen zijn, zoals de strakke achtervolging te voet in een steegje culmineert in de achtervolger en achtervolger die uitgeput in een restaurant water zitten te slurpen. Ik ben perplex, maar nieuwsgierig.

Ik ben niet zo nieuwsgierig naar het vermiste meisje in het centrum van het verhaal, wat een probleem kan zijn.

Ik denk dat deze “off” -elementen wijzen op makers die zich bewust zijn van het comfort dat kijkers voelen met deze vertrouwde genretrends en ze een beetje tweaken op de manier waarop je kunt doen als je acteurs hebt zoals Warren, Abbington en Arterton die prima werk leveren. Het kan het bekijken van de zes extra afleveringen duren om te weten of er een cliche-upending payoff is of dat Safe gewoon een warboel is.

Cast: Michael C. Hall, Amanda Abbington, Hannah Arterton, Marc Warren, Audrey Fleurot, Nigel Lindsay
Creator: Harlan Coben
Premières: 10 mei (Netflix)