Populární na Variety

Nic to neznamená, když to nemá ten šmrnc ve filmu Baze Luhrmanna Velký Gatsby,“, který přichází do kin půl roku po původně plánovaném prosincovém datu premiéry, ale zachovává si něco jako šmrncovní sváteční atmosféru, jako Macy’s Thanksgiving Day Parade v podání Liberaceho. Vskutku nepřekvapí, že australský autor, který stojí za křiklavými podívanými „Moulin Rouge“ a „Austrálie“, přinesl „Gatsbyho“ ani ne tak v duchu románu F. Scotta Fitzgeralda, jako spíše v duchu svého titulního antihrdiny – muže, který věří, že mu přebytek drahokamů pomůže získat srdce té, kterou si za své peníze nemůže koupit. Diváci v kinech se mohou ukázat jako vrtkaví a nepolapitelní stejně jako Daisy Buchananová, ale lze se vsadit, že hvězdné obsazení (a soundtrack) a čistá zvědavost pomohou této koprodukci Warneru a Roadshow k nejlepším číslům Luhrmannovy kariéry (rekord v současnosti drží film Austrálie s 211 miliony dolarů), i když ne dost na to, aby ospravedlnil svůj předpokládaný rozpočet 127 milionů dolarů.

Stejně jako blikající zelený maják na konci Daisyina přístaviště – tak blízko a přece tak daleko – je Fitzgeraldovo mistrovské dílo americké literatury od svého vydání v roce 1925 voláním sirén pro filmaře. První, němá adaptace se objevila o rok později (a dnes je, stejně jako mnoho filmů z té doby, považována za ztracenou), další verze následovaly v roce 1949 (přetvořená na film noir), 1974 (nejznámější, s Robertem Redfordem a Miou Farrowovou) a pro kabelovou televizi v roce 2000. Zřídkakdy se objevuje v oficiálních soupisech „Gatsbyho“, ale docela zvláštní „G“ z roku 2002 našlo obdobu Fitzgeraldova jazzového věku ve světě současné hudební hiphopové elity, dávno předtím, než Luhrmann uznal za vhodné získat Shawna „Jay-Z“ Cartera jako spolupracovníka na vesele anachronickém soundtracku svého filmu. Nikdo však zatím nezpracoval Gatsbyho na filmovém plátně tak důmyslně jako divadelní společnost Elevator Repair Service ve své divadelní adaptaci „Gatz“ z roku 2010, postavené na nezkráceném přednesu románu jedním hercem od začátku do konce.

Často se říká, že ze skvělých knih vznikají horší filmy a naopak, ale na „Gatsbym“ je něco zvláštního, co jako by se vymykalo filmovému plátnu. Po převedení do voiceoveru se vyprávění Nicka Carrawaye (zde ho hraje Tobey Maguire) v první osobě stává strnulým a suchým (což je pravděpodobně problém, kterému se němá verze vyhnula). Pod drobnohledem kamery se Fitzgeraldovy nádherně rozmístěné symboly a znaky stávají olověnými předzvěstmi: zelené světlo, žlutý roadster, hora košil šitých na míru, nepoužívaný bazén a věčně pozorné oči hledící z billboardu podnikavého očního lékaře z Queensu. S Luhrmannem u kormidla jsou tyto prostředky větší a doslovnější než kdy dřív, až připomínají tyčící se monolity z „2001“.

Obviňovat Luhrmanna (který je také spoluautorem scénáře s častým spolupracovníkem Craigem Pearcem) z přehnanosti je ovšem trochu jako vyčítat leopardovi jeho skvrny. Ať už ho milujete, nebo nenávidíte, berte, nebo nechte být, je to jednoznačně jeho „Gatsby“ skrz naskrz a stejně jako všechny podobné carte-blanche extravagance (v dnešní opatrné hollywoodské době stále vzácnější) vyzařuje nepopiratelnou fascinaci – alespoň na chvíli. V poznámkách ke svému nedokončenému poslednímu románu „Poslední magnát“ Fitzgerald slavně napsal, že „akce je charakter“, ale pro Luhrmanna je akcí scénografie, účesy, šaty od Prady a rozmáchlé, vířivé, CGI vylepšené pohyby kamery, které nabízejí více pohledů z ptačí perspektivy na Long Island (ve skutečnosti studia Fox v Sydney) než „Hobit“ na Středozem. Film pravděpodobně dosáhne svého orgastického vrcholu po 30 minutách, kdy se poprvé plně odhalí samotný Gatsby (Leonardo DiCaprio), doprovázený výbuchem ohňostroje a erupcí Gershwina na soundtracku. Kam až se dá zajít?

FOTKY: Premiéra filmu Velký Gatsby:

Ale jak se Luhrmann snaží. Společně s kameramanem Simonem Dugganem vypouští do světa všechny možné manipulace, které ho napadnou – sépiové flashbacky, rozbité zoomy, rozdělené obrazovky, superimpozice, dobové kronikářské záběry, nové záběry degradované tak, aby připomínaly dobové kronikářské záběry – to vše se na vás valí ve třech steroskopických rozměrech. Jen občas se zdá, že tento styl je skutečnou reakcí na text, a ne vizuálním cirkusem, který funguje nezávisle na něm. V jedné z nejpozoruhodnějších pasáží snímku se Carrawayův slavný výrok, že se cítí „uvnitř i vně, zároveň okouzlen a odpuzován“, stává lyrickou mozaikou sdílené newyorské zkušenosti. Méně efektivně Luhrmann nechává na plátně vypisovat celé věty z románu – tento trik vysvětluje rámování, které Carrawaye situuje do sanatoria, kde vypráví příběh o Gatsbym okouzlenému psychiatrovi (Jack Thompson), který ho nabádá, aby si příběh zapsal.

Ještě méně než předchozí adaptátoři příběhu Luhrmann chápe, že Fitzgerald prostřednictvím svého náhradníka Carrawaye nabízel očité svědectví o úpadku amerického impéria, nikoli pozvání na ples. Luhrmann se však s Gatsbym ztotožňuje mnohem silněji než s Nickem a namísto tragické postavy, kterou ničí falešný optimismus a neopětovaná touha, se tato postava stává předmětem závisti – někým, jehož honosné sídlo a přehlídkové mola by bylo strašně hezké nazývat vlastním. A tak šampaňské teče jako monzunový déšť a divoké večírky řvou. Koho zajímá, že jste odsouzeni k předčasnému konci, hlavně když budete vypadat báječně?

Všichni v tomto „Gatsbym“ vypadají dobře, v neposlední řadě DiCaprio a Carey Mulligan (jako Daisy), ačkoli v letech, která uplynula od jeho novátorského, moderně oblečeného „Romea + Julie“, kde byl styl stále v jakési rovnováze s obsahem, se Luhrmann začal zajímat méně o výkony než o umělecké pózy. Občas, jakoby náhodou, pronikne skrz dobře zvládnutý povrch filmu něco jako skutečné emoce, jako když Gatsby vypráví o svém prvním setkání s Daisy a jeho tvář se rozzáří dětskou nadějí, která Nicka na něm tak okouzluje. Častěji však Gatsby působí jako dobře nacvičená klasika, v níž herci odříkávají své repliky obratně, ale bez patrného citu. Zdaleka nejživější práci ve filmu odvádějí dva herci, kteří mají na plátně jen pár minut času: štíhlá, dlouhonohá nováček Elizabeth Debickiová jako málomluvná golfová profesionálka Jordan Bakerová a v jediné scéně, která je jeho opožděným hollywoodským debutem, bollywoodská superhvězda Amitabh Bachchan jako okázalý židovský „hazardní hráč“ Meyer Wolfsheim.

Ze shodně zdařilých technických příspěvků opět vyniká Luhrmannova producentská manželka Catherine Martinová (již dvojnásobná držitelka Oscara za film Moulin Rouge), která se postarala o výpravu a kostýmy.

Filmové záběry: