Darren Michaels/CBS

Hvis du savner at have en konstant tilstrømning af familiekomedier med et mellembudget i multiplexet, så betragt “The Unicorn” som et øjeblikkeligt fix til din fraværende “Instant Family”.” Ligesom “Single Parents” på ABC (og vel også “Bob’s Burgers” på Fox) sigter den nye CBS-sitcom med Walton Goggins i hovedrollen efter hjertet på moderne, midaldrende forældre – ikke de samme folk, der falder for CBS’ mærke af fastfood-serier som “Man with a Plan” og “Bob Hearts Abishola”, men dem, der gerne vil tro, at deres comfort food stadig er god for dem. Med en stilfuld ramme, en stjernebesætning og et premiereafsnit, der respekterer sin hovedperson (i hvert fald mere end titlen gør), er “The Unicorn” lige den type serie, der vil gøre forældrene glade for, at de ikke behøver at køre i biografen til deres dinner-and-a-show date night.

Wade (Goggins) har gået, gået, gået, gået, siden hans kone døde for et år siden. Med to små piger at opfostre, et huslån at betale og et krævende job som entreprenør har Wade skubbet sin sorg til side til fordel for dem omkring ham – men nu er han ved at være væk. Hans hjem er en zoologisk have (hunde på tællerne og brownies til aftensmad), hans privatliv er domineret af far-rollen (fodboldkampe eller overnatninger), og nu er hans venner bekymrede for ham.

Det er her, “The Unicorn” starter, og at vælge netop dette øjeblik er det første smarte træk fra medskabere og udøvende producenter Bill Martin og Mike Schiff (“3rd Rock From the Sun”). Ved at starte serien et år efter Wades kones død kan de lettere gå over til de sjove ting – dating, hovedsageligt – uden at tvinge det på deres hovedrolleindehaver, før han er klar. Endnu bedre er det, at de ikke lader denne overgang foregå uden for skærmen. De vil have, at man skal se Wades meget virkelige sorg ramme ham som et ton mursten, så tingene bliver holdt på jorden, og så lader de hans venner træde til med ærlig, tiltrængt opmuntring.

Populær på IndieWire

Håndteret dårligt ville “The Unicorn” have føltes som om Delia (Michaela Watkins), Forrest (Rob Corddry), Ben (Omar Miller) og Michelle (Maya Lynne Robinson) pressede deres enkemand ven til at komme ud igen alt for tidligt – som om de kun siger det, fordi de er med i en sitcom, og dating er det, man gør for at finde det sjove. Som det er nu, lader pilotafsnittet Wade være chokeret, nedtrykt og nervøs: lige præcis de egenskaber, man forventer hos denne fyr.

Rob Corddry, Michaela Watkins , Omar Miller, Maya Lynne Robinson i “The Unicorn”

Michael Yarish/CBS

For at holde tingene livlige er det førnævnte støttesystem fyldt med fremragende komikere. Corddry kommer lige fra en uforklarlig og elskværdig serie på HBO’s “Ballers” (hans karakter har gjort nogle dårlige ting) og fortsætter sin gode stime. Miller spillede med i samme serie, og ud fra deres nemme frem- og tilbagestrømning her er det svært at tro, at de sjældent var med i scener sammen. Læg dertil en ægte stjerne som Watkins – “Casual”, “Trophy Wife”, “Transparent”, “Transparent”, skal vi fortsætte? – og dette birollecast er klar til at tilføre hver eneste scene en ekstra dosis grin.

Goggins, der normalt ses som en excentrisk skurk (“Justified”, “Vice Principals”, “The Righteous Gemstones”), er forfriskende i sin lette opførsel her. Den erfarne karakterskuespiller ved, hvordan han skal ramme punchlines, forstærke en vittighed og sætte et ekstra spin på en akavet situation, men han overdriver ikke her. Goggins stoler klogt nok på sig selv til at bære showet som straight man, og han har karisma og talent nok til at gøre netop det.

Så hvad er problemet? Intet, der ikke kan overvindes, og det hurtigt. Gennem tre episoder er den største udfordring, som “The Unicorn” står over for, dens titel. For dem, der gik glip af premieren, er grunden til, at Wade betegnes som sådan, fordi han er “et flygtigt væsen, som alle singlekvinder leder efter” – en moden mand uden bagage. Han har ikke en midtlivskrise, men han er midaldrende. Han er ikke fanget i et udviklingsstop, men han er klar til at have det sjovt. Han er ikke skilt, men han er ikke bange for et seriøst forhold. Wade er en god far med et job og ingen åbenlyse problemer, så han er en enhjørning på dating-scenen.

Walton Goggins i “The Unicorn”

Cliff Lipson/CBS

Obenbart er det lidt af en strækning. Masser af mennesker ville være forsigtige med at date en fyr, hvis kone er død – “Sex and the City” behandlede endda fordele og ulemper ved en sådan “fangst” i afsnittet “Four Women and a Funeral” – så Wade er ikke fritaget for den bagage, som alle andre forsøger at date i slutningen af 30’erne eller 40’erne. Men “The Unicorn” er ikke helt så dedikeret til sin etiket. Wade dropper det allerede i første afsnit og ændrer sin datingprofil fra “enkemand” til “single”, så han kan undgå medlidenhedsdates. Hvis serien følger trop, kan den udvikle sig til en god feel-good-komedie om det moderne liv i den midaldrende alder. Castet spiller sin kemi tidligt og ofte; opfølgningsafsnittet er endnu et klogere end gennemsnittet af CBS-shows dyk ned i Wades følelsesmæssige tilstand; historien kan blomstre, efterhånden som de bærende karakterer udvikles yderligere, og de glemmer den underlige, desværre eponyme enhjørning-betegnelse.

Jeg kan allerede nu sige, at jeg vil se hvert eneste afsnit, som CBS bestiller af “The Unicorn” – Watkins, Goggins og Corddry garanterede så meget – men jeg er en tv-afhængig med et job at gøre. Selv om det allerede er en god mulighed for en nem date-aften, hvis serien kan maksimere magien i sit cast, hvem ved? Måske har de nye seje forældre det bedre med at binge tre episoder end at købe billetter til at se John Cena erstatte Mark Wahlberg. (Det var bare for sjov – denne gruppe ville aldrig falde for Cena.)

Bedømmelse: B

“The Unicorn” sendes torsdage kl. 20.30 på CBS.

Skriv et svar